Logo do druku

Nowe media i technologia w służbie zdrowiu

dodano: 22.09.2016 r.

Według najnowszego raportu firmy analitycznej IDC globalne wydatki na IT mają w 2020 roku sięgnąć aż 2,7 bln dolarów. Do tego czasu największe nakłady finansowe pochłonięte zostaną przez służbę zdrowia. 

W dobie wszechobecnych smartfonów, tabletów oraz innych urządzeń elektronicznych, bez których nie wyobrażamy sobie życia, stale powiększa się obszar wykorzystujący nowe media i technologie. Większość dziedzin życia zostało już zinformatyzowanych - edukacja od dawna wykorzystuje systemy e-learningowe, natomiast sprzedaż z powodzeniem kwitnie w sklepach internetowych. Nic więc dziwnego, że wydatki na IT stale rosną a każda, nawet najmniejsza firma, stara się zaistnieć w internecie i dzięki niemu pozyskać klientów, a także się z nimi komunikować. 

Internetowa rewolucja nie omija również rynku farmaceutycznego i usług medycznych. Wydatki na IT w służbie zdrowia stale rosną - tak jak oczekiwania pacjentów. Szczególnie tych, którzy na co dzień korzystają z urządzeń mobilnych, a internet traktują jak podstawowe źródło informacji. Dodatkowo, informatyzacja rynku zdrowia może zapewnić pacjentom szybszą i skuteczniejszą ścieżkę leczenia, a samym lekarzom znacznie ułatwić pracę oraz zminimalizować ilość czynności związanych z wystawianiem, pozyskiwaniem i przesyłaniem dokumentów. Unia Europejska nałożyła nawet odpowiednie regulacje na wszystkich członków wspólnoty, którzy zobowiązani są do przystosowania funkcjonującego systemu informacyjnego w sektorze ochrony zdrowia. W Polsce realizowany jest program „Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych" (P1). Jego cel to budowa elektronicznej platformy usług publicznych w zakresie ochrony zdrowia, umożliwiającej organom administracji publicznej i obywatelom gromadzenie, analizę i udostępnianie zasobów cyfrowych o zdarzeniach medycznych. 

Oprócz programów rządowych coraz większą rzeszę fanów zyskują także polskie startupy związane z branżą medyczną. Liczne aplikacje oraz portale ułatwiają życie chorym oraz pacjentom, którzy nie mogą dotrzeć na wizytę u specjalisty (np. z powodu wyjazdu). 

Polskie platformy internetowe skierowane do pacjentów stworzone zostały przez pomysłodawców z różnych branży - nie tylko przez ludzi ze świata medycyny. Są wśród nich także m.in. programiści i ekonomiści. Obecnie największą popularnością cieszą się projekty: ZnanyLekarz.pl, telemedi.co, SiDLY oraz PillBox.

ZnanyLekarz.pl to serwis, który umożliwia pacjentom odnalezienie konkretnego lekarza specjalisty oraz umówienie się na wizytę. Oprócz adresów gabinetów i godzin przyjęć znajdziemy tam także opinie o konkretnych lekarzach, wystawione przez innych użytkowników portalu. Dzięki temu pacjenci z całego kraju mogą w szybki i łatwy sposób odnaleźć odpowiedniego lekarza w swojej okolicy oraz rozpocząć leczenie. 

Dzięki Telemedi.co pacjenci z całego kraju mogą w ciągu kilku minut rozpocząć konsultację ze specjalistą. Nawet jeśli znajduje się on na drugim końcu Polski. Serwis wykorzystuje wolny czas lekarzy z różnorakich placówek, którzy w tym momencie mogą udzielić porady (np. w sytuacji, gdy jeden z ich pacjentów nagle odwoła wizytę). Użytkownik Telemedi.co może więc w ciągu kilku minut rozpocząć konsultację przez telefon, czat lub wideo z lekarze ogólnym, specjalistą, psychologiem lub innym konsultantem medycznym. 

Polskie startupy działają nie tylko w obszarze internetu. Coraz częściej realizowane są projekty, które pozwalają zwiększać komfort codziennego życia chorego oraz jego opiekunów. Do takich pomysłów zaliczają się dwa polskie projekty: SiDLY oraz PillBox.

SiDLY pozwoli nam monitorować stan zdrowia naszych bliskich i ich główne parametry życiowe takie jak temperatura czy puls. Wszystko dzięki prostej opasce SiDLY Care, która znajdując się na nadgarstku chorego, mierzy odpowiednie wartości i przesyła je do opiekuna. Funkcja sprawdzania lokalizacji pozwala również na szybkie odnalezienie chorego w razie omdleń lub innych zdarzeń. Podopieczny ma rownież możliwość wysłania sygnału SOS w nagłych wypadkach.

Kolejny pomysł Polaków to inteligentny asystent pomagający przyjmować leki. Składa się z urządzenia PillBox, które wydaje pacjentowi leki w odpowiednich dawkach o ustalonych porach. Łącznie z platformą dr Poket, która umożliwia wprowadzanie informacji o lekach tworzy spójną całość. Dzięki temu systemowi przyjmowanie leków przez dzieci i osoby starsze stanie się o wiele bezpieczniejsze. Opiekunowie chorych nie będą już musieli kontrolować dawek ani częstotliwości przyjmowania leków, co znacznie przełoży się na komfort życia. 

Nowe technologie obecne są także w codziennym życiu osób związanych z branżą medyczną i farmaceutyczną. Żaden przedstawiciel medyczny nie wyobraża sobie pracy bez telefonu komórkowego, latopa czy tabletu. Dzięki dedykowanym aplikacjom możliwe jest przesyłanie i gromadzenie danych zebranych podczas spotkania z klientami oraz tworzenie tabel i statystyk. To sprawia, że przedstawiciele medyczni są w stanie w krótkim czasie poznać klienta oraz jak najlepiej dopasować ofertę produktów do jego oczekiwań. Być może za niedługo postęp technologiczny umożliwi kontaktowanie się z lekarzami bez konieczności osobistych wizyt w gabinetach?