Logo do druku

Wciąż szukasz pracy? Może czas zadbać o swój profil na Facebooku?

dodano: 07.11.2016 r.

Umiejętności kandydata poszukującego pracy są sprawdzane podczas rekrutacji. Rozmowa kwalifikacyjna lub inna metoda sprawdzenia wiedzy i doświadczenia potencjalnego pracownika powiedzą wiele o jego ścieżce zawodowe. Kim ta osoba jest prywatnie? Jak zachowuje się w towarzystwie ludzi? Co robi w wolnym czasie? Na te pytania pomagają odpowiedzieć… media społecznościowe.

 

Kandydat starający się o zatrudnienie jest szczegółowo sprawdzany podczas spotkania z przedstawicielami przyszłego pracodawcy. Wcześniej, pracodawca lub rekruter mogą zweryfikować go również telefonicznie. Często rekruterzy korzystają także z portali społecznościowych, gdzie zapoznają się z profilami osób zainteresowanych pracą. Robią to jawnie lub w tajemnicy przed kandydatami, dlatego nigdy nie można być pewnym czy akurat nasz pracodawca nie wykorzystuje ogólnodostępnych informacji. Warto więc sprawdzić, jakie treści udostępniamy publicznie na Facebooku lub innych portalach. 

 

Obecność w sieci 

Media społecznościowe opanowują świat. Stały się najprostszym i najbardziej popularnym narzędziem komunikacji. Większość z nich powstała aby komunikować się ze znajomymi, z którymi znamy się w realnym życiu, chcemy dzielić się z nimi treściami i wiedzieć, co dzieje się u nich. Niektóre z portali społecznościowych sprawują  także inne funkcje. Są związane z konkretnymi grupami docelowymi, np. zrzeszają ludzi o takich podobnych zainteresowaniach. Przykładowo, na portalu digart.pl znajdziemy wyłącznie artystów prezentujących swoje dzieła wizualne. Niektóre z mediów społecznościowych powstały aby wiązać pracodawców z pracownikami. Popularny na całym świecie LinkedIn czy jego polski odpowiednik GoldenLine to media przeznaczone typowo dla tych grup. Warto zadbać o nie nie tylko podczas poszukiwania nowej pracy, ale również ze względu na karierę. Ludzie z branży, obecni na portalach społecznościowych, mogą pomóc nam w poszerzaniu wiedzy i zdobywaniu doświadczenia lub w budowaniu bazy kontaktów. Bez nich moglibyśmy osiągnąć wymienione cele w o wiele dłuższym czasie i to jedynie podczas bezpośredniego spotkania. 

W dobie wszechobecnego internetu, obecność w mediach społecznościowych jest na tyle popularna i naturalna, że wyjątkami stali się ludzie, którzy nie korzystający z tego typu portali.

 

 

Portale branżowe dla pracodawców i pracowników

LinkedIn i GoldenLine to obecnie największe i najbardziej popularne portale społecznościowe skierowane do pracowników i pracodawców. Można w nich tworzyć profile zawodowe, kontaktować się z ludźmi z branży a także uczestniczyć w dyskusjach. Dzięki wielu wartościowym informacjom, jakie publikują użytkownicy, portale te stają się doskonała bazą dla rekruterów. W przypadku poszukiwania nowego stanowiska lub chęci nawiązania współpracy warto więc założyć profil na jednym z nich. 

Aby pokazać się z jak najlepszej strony, profil należy dokładnie uzupełnić. Zawarte w nim kolejne stanowiska wraz z opisami obowiązków, umiejętności i zainteresowania pozwolą pracodawcy lub rekruterowi na zyskanie pełnego obrazu kandydata. Koniecznie należy zwrócić uwagę na język używany w treściach profilu. Warto zachować odpowiedni styl, szczególnie podczas aplikacji na wysokie stanowiska. Odpowiednio skonstruowane treści, pisane poprawną polszczyzną pozwolą na zainteresowanie rekrutera swoją osobą. 

Oprócz zawartości treści, warto uzupełnić swój profil o grafikę. Profesjonalne zdjęcie profilowe oraz dopasowane do niego zdjęcie w tle, a także zamiana suchych informacji na infografiki, pozwolą na wyróżnienie się oraz przyciągnięcie wzroku przyszłego pracodawcy. 

 

 

Portale rozrywkowe

Pracodawcy oraz rekruterzy sprawdzają kandydatów nie tylko w portalach branżowych. Często zaglądają również na profile prywatne w popularnych serwisach, takich jak Facebook. Należy pamiętać, że są one dostępne dla wszystkich. Warto również zwrócić uwagę na to, że są tam nie tylko znajomi, ale także pracodawcy i rekruterzy. Podczas poszukiwania pracy jedneym z pierwszych kroków niech będzie zatem przejrzenie swojego profilu oraz przeanalizowanie jego zawartość. Zdjęcia z hucznych imprez ze znajomymi, mogą pokazać nas nie najlepiej w oczach przyszłego pracodawcy. Usunięcie ich lub zablokowanie publicznego dostępu do treści może być rozwiązaniem. 

Nie wszyscy ludzie, którym udostępniamy zdjęcia i treści na Facebooku są naszymi prawdziwymi znajomymi. Często zdarza się, że przyjmujemy zaproszenia od osób, których nie znamy lub od fikcyjnych profili rozrywkowych. Nigdy nie wiemy, kto tak na prawdę kryje się za nimi, dlatego lepiej unikać takich znajomości. 

Wizerunek w sieci kreujemy nie tylko na naszym prywatnym profilu. Pokazujemy swoje opinie w grupach i na fanpage’ach o różnych profilach. Przez to przyszły pracodawca może (nawet nie celowo) poznać opinie lub światopogląd, co nie zawsze może okazać się korzystne.  

 

Agencje

Wielu pracodawców profesjonalnie podchodzi do tematu i zleca wyspecjalizowanym w tym firmom przeanalizowanie wizerunku kandydata w sieci (i nie tylko!). 

 

Dzięki narzędziom do wyszukiwania treści możliwe jest nie tylko znalezienie informacji opublikowanych w mediach społecznościowych, ale również winnych portalach. Nietrudno więc znaleźć zdjęcie kandydata z czasów liceum lub z wydarzeń, którymi niekoniecznie zawsze będzie chciał się pochwalić. Najczęściej sprawdza się ludzi chętnych do pracy na wysokich stanowiskach, którzy muszą wykazać się odpowiedzialnością oraz być osobami godnymi zaufania.

 

O wizerunek idealnego kandydata na wymarzone stanowisko pracy należy zadbać nie tylko podczas rozmowy kwalifikacyjnej w realnym świecie. Również świat wirtualny, w którym tworzymy odbicia swojej osobowości ma istotny wpływ na nasze życie zawodowe. Warto o tym pamiętać podczas publikacji kolejnego postu lub komentarza w internecie.