Logo do druku

9 sposobów walki ze stresem - czyli, jak w pracy zachować „zimną krew”?

Stres w miejscu pracy bywa nieunikniony, jednak są sposoby by go pokonać. Poniżej przedstawiamy dziewięć sposobów na to, by w pracy zachować "zimną krew".

Samoakceptacja

Negatywne skutki stresu - jak wynika z badań - dotykają osób, które rozpamiętują porażki, własne słabości i braki. W kształtowaniu odporności na stres bardzo ważna jest więc samoakceptacja.
Pierwszym krokiem do budowy pozytywnego wizerunku jest uświadomienie sobie swoich mocnych i słabych stron. Kolejnym etapem jest wybór wartości, w które wierzymy.
Wiedza o własnych zaletach i wadach, a także przekonanie, co do wagi pewnych spraw w naszym życiu, uodpornia, bądź to na krytykę, czy doznawane niepowodzenia. Znajomość oraz akceptacja granic własnego potencjału chroni przed dążeniem do nierealistycznych celów, a tym samym pozwala uniknąć stresu.
Dlatego samoakceptacja, zgoda na własne słabości, jest pierwszym sposobem, który sprzyja rozwijaniu umiejętności skutecznego działania w warunkach stresu.

Pozytywne myślenie

Psychologowie twierdzą, że jakieś wydarzenie tylko wtedy jest stresujące, jeśli zinterpretujemy je jako takie. Drugim sposobem radzenia sobie ze stresem w miejscu pracy jest zatem pozytywne myślenie o rzeczywistości. Koncentrowanie się na negatywnych elementach sytuacji nie sprzyja rozwojowi i samorealizacji, przeciwnie, pogłębia niepokój. Idąc na spotkanie rekrutacyjne lub rozmowę z szefem w sprawie podwyżki, staraj się myśleć pozytywnie. Dobra ocena wydarzeń, skupienie uwagi na dodatnich aspektach przeżyć, niweluje skutki stresu.

Wsparcie najbliższych

Kolejnym czynnikiem łagodzących skutki stresu jest wsparcie najbliższych. Uzyskanie społecznego wsparcia zwiększa poczucie własnej wartości, uspakaja i uśmierza negatywne uczucia.
Osoba samotna, mająca niewiele kontaktów z ludźmi, bardziej narażona jest na wpływ stresu, niż jednostka silnie związany z rodziną. Przychylność kolegów z pracy, a przede wszystkim szefa, okazywanie uznania i zrozumienia, nie pozostaje bez wpływu na tolerowanie stresu. Pomocna jest również rozmowa z przyjacielem.
 

Planowanie

Dolegliwości związane ze stresem wzrosły z 6% w roku 1982 do 13% w 1991. Jedną z przyczyn ciągłego wzrostu negatywnych konsekwencji stresu jest tempo naszego życia. Codzienna bieganina, nadmiar bodźców, a co za tym idzie, więcej obowiązków do spełnienia, sprawiają że stajemy się coraz bardziej podatni na negatywne działanie stresu. Dlatego bardzo ważną rolę w walce z niepokojem odgrywa planowanie.
Efektywne planowanie powoduje sprawniejsze wykonywanie zadań. A zatem, by działać skuteczniej w trudnych sytuacjach, zdefiniuj swoje cele. Łatwiej przyjdzie Ci zachować zimną krew w pracy, jeśli każdego dnia poświęcisz kilka minut na spisanie swego planu zadań.

Poczucie kompetencji

Skutki stresu łagodzi poczucie kompetencji. Osoby, które są przekonane, co do swoich kwalifikacji i wiedzy rzadziej oceniają wykonywaną pracę jako stresującą. A zatem, by ustrzec się przed negatywnymi skutkami stresu, starajmy się doskonalić swoje umiejętności np. poprzez uczestnictwo w rożnego rodzaju szkoleniach czy kursach.

Trening relaksacyjny

Trening relaksacyjny jest doskonałym sposobem na uwolnienie się od skutków stresu. Polega on na stopniowym obniżaniu napięcia mięśniowego, co pozwala panować nad zdenerwowaniem. Poprzez koncentrację na poszczególnych częściach ciała osiąga się stan odprężenia.
Już w latach 30- tych dwudziestego wieku trening relaksacyjny stał się metodą walki ze stresem. Dziś popularną techniką osiągania relaksu jest np. medytacja. Innymi polecanymi technikami walki ze stresem są ćwiczenia oddechowe, joga oraz różne formy masażu.

Ćwiczenia fizyczne

Ćwiczenia fizyczne mogą zwiększyć wytrzymałość, odporność na stres oraz prawić samopoczucie. Wiele firm sponsoruje zajęcia fizyczne pracowników. Jeśli jednak w Twojej pracy brak tego typu atrakcji, możesz sam poddać się uzdrawiającej mocy sportu.  Na początek wystarczy spacer, czy wycieczka do lasu.

Odpowiednia dieta

Odpowiednia dieta uodparnia na stres. Przed wyjściem do pracy zjedz śniadanie. Posiłki w ciągu dnia spożywaj w równych odstępach czasu. Ogranicz picie kawy i napojów gazowanych. Sięgaj po wodę lub herbatki ziołowe np. z melisy. Szczególną właściwość przystosowywania organizmu do stresu ma korzeń Żeń-szeń.
Staraj się spożywać artykuły bogate w magnez (płatki owsiane, orzechy, czekoladę). Już sam niedobór tego pierwiastka powoduje osłabienie i drażliwość. Nastrój poprawia także żywność zawierająca duże ilości cynku i witamin z grupy B (pestki dyni, pieczywo z pełnego przemiału, ryby).

Poczucie kontroli

Umiejętność skutecznego działania w warunkach stresu wiąże się także z poczuciem kontroli. Jeśli swoje powodzenie w pracy uzależniamy od zewnętrznych czynników, takich jak np. szczęście, to najprawdopodobniej silniej będziemy ulegali negatywnym skutkom stresu, niż osoby, które wierzą, że osiągnięcie sukces zależy od nich. Innymi słowy, by działać skuteczniej w trudnych sytuacjach należy uznać, że droga naszej kariery zależy od nas samych, że to my posiadamy zasadniczy wpływ na wielkość wynagrodzenia, awans czy jakość kontaktów z przełożonym.

POWODZENIA!

____________________

Wykorzystano: Sposób na stres w pracy - nasz raport z ankiety
Autor: AK
Źródło: www.praca.wp.pl